Ihanaa olla reissussa, mutta on myös ihanaa tulla takaisin kotiin. Kotona onkin paras tervetulotoivotus-joukko vastassa.  Jälleennäkemisessä vähän pidemmän reissun jälkeen on aina omanlaisensa tunnelataus. Jopa Neiti Näpsä tuli heti vastaan (tosin hieman tuohtuneena), kun sitä kutsuin ja nappasin syliin.

Hieman on ehkä väsyttänyt aikaero, mutta yllättävän kivuttomasti ollaan päästy taas rytmiin mukaan. Reissu oli erittäin onnistunut ja vaikkei siellä nyt oltukaan kuin se kymmenen päivää, tuntui loma silti tosi pitkältä. Ansku-Bansku oli handlannut eläinlauman hyvin, kuten aina.  Seuraavassa vähän kuvia ja tarinaa reissusta, jos joku vaikka kaipaa vinkkejä matkaan.  Voimme kyllä tuota suuntaa suositella, käymisen arvoinen paikka!

Lähdettiin siis 24.2. perjantaina n. klo 8.00 aamulla Helsingistä Miamiin, välilasku oli Lontoossa ja lento taisi kaikkinensa kestää sen 16h. Eli jokunen tunti jouduttiin Englannissa odottamaan. Jenkkien päässä maihin pääsy sujui odotettua ehkä kivuttomammin, vaikka aika tarkkoja siellä kyllä ollaan kulkijoista. Jännittävin ja ehkä myös ikimuistoisin saapuminen uuteen paikkaan oli kyllä lentokentältä vuokra-autolla hotellille ajaminen. Huh ja wow! Pimeällä ei saanut minkäänlaisia kuvia näkymistä, eipä sillä että olisi pystynyt/ehtinyt edes ottamaan, mutta mielettömän hienolta näytti Miamin kaupunki iltavalaistuksessa. Siihen lisätään vielä monikaistainen moottoritie, kaistat, liittymät, isot ja lujaa ajavat autot, niin vähemmästäkin jäi matka mieleen.  Tuntui tosi epätodelliselta koko touhu, aivan kuin olisimme joutuneet GTA - peliin ”in real life”. Huh ja wow!

Hotellilla oltiin Suomen ajassa puoli kolmeltä yöllä, paikallista aikaa jotain puoli 9 illalla. Eka yö jouduttiin vielä valitettavasti ylibuukkauksen takia ”evakkoon” toiseen hotelliin, mutta onneksi ei kuitenkaan kuin yhdeksi yöksi. Oma hotellimme oli huomattavasti parempi. Voimme siis suositella TradeWinds Apartment hotellia Miami Beachilta.

Miamissa oltiin neljä päivää (jos matka päivää ei lasketa). Ihmeteltiin ja ihasteltiin maisemia ja elämänmenoa. Kaikki kuvat on sitten räpsitty pikkukameralla.

Liikenteessä hurjasteltiin huihai-hyndailla, jolla pistettiin isoille ja ilkeille autoille kampoihin. Moottoritiellä maksiminopeus oli 120km/h, mieluummin vähän alle, jolla varmistettiin, että vuokra-automme pysyy tiellä. Hauskaa tilannekomiikkaa nähtiin pariinkin otteeseen, tässä ekassa suuren suuren Sawgrass Mills- ostoskeskuksen parkkipaikalla isot pahat autot kiusasi pientä valkoista. Jos Miamissa vierailette, niin tuo ostari on ehdottomasti käymisen arvoinen. On niin suuri paikka, että tarvittiin ostarin omaa kartaa löytääksemme sieltä ulos!

Tässä liikennekuvaa, taustalla vähän hienoa maisemaa. Näyttää paljon upeammalta livenä ja erityisesti iltaisella.

Seuraavaksi pari kuvaa yhdestä must-paikasta, Orlandon Disney World. Tämä oli allekirjoittaneen suuri unelma ja oli muuten suuri paikka tämäkin. Eri teemapuistoja on useampia, pitäisi viettää muutamia päiviä ihan Orlandossa, jotta ehtisi kiertää kaikki paikat. Nyt vierailtiin pelkästään Magic Kingdomissa.

Prinsessa Ruususen linnaan ei tyhmää kyllä tällä kertaa päästy. Aika loppui meiltä niin sanotusti kesken. Hieno paikka kaiken kaikkiaan!

Koko reissun aikana ainoat sateet saatiin juuri ennen kuin poistuttiin Disney maailmasta (paitsi Miamissa taisi olla niin, että yön aikana oli saattanut sataa). Onneksi ei satanut kuitenkaan kotimatkalla, olisi muuten ollut tuskaisen hidasta ajamista pimeällä ja märällä tiellä. Paluumatkalla "ihasteltiin" vieressä jylläävää ukkosta, kun koko taivaanranta välkehti salamoista. Onneksi tuo ukkonen ei kuitenkaan ihan päälle tullut. Jätettiin se Orlandoon.

Sitten vaihdettiin mannerta ja lennettiin keskiviikkona 29.2. Miamista Bahamalle New Providence saarelle, jossa sijaitsee pääkaupunki Nassau. Bahamalla otettiinkin paljon rennommin ja oikeasti ehdittiin vähän löhöilläkin. Tai olisi sitä nähtävää ollut tuollakin, mutta sen verran hektistä oli välillä Miamissa, että nyt päätettiin ottaa lunkisti. Bahamalla on vasemmanpuoleinen liikenne, muistakaa siis katsoa ensin oikealle! nim. melkein auton alle jäänyt!!!

Hotellimme, tai siis yksi rakennus hotellistamme...

"Hevostakseilla" olisi saanut kiertoajelua Nassaussa, mutta me tyydyimme talsimaan jalkaisin. Loppujen lopuksi Nassaussa tuntui olevan aika pienet ympyrät. Päivällä kaupunki oli täynnä turisteja ja paikallisia, illalla saimme hämmästellä täysin autiota kaupunkia! Illalla kaikki, siis ihan kaikki!, menevät syömään kaupungin välittömässä läheisyydessä olevaan Fish Fra:han. Sieltä saikin hyvää ruokaa.

Tässä ilta maisemia hotellihuoneen ikkunasta...

Bahamalla kannattaa ehdottomasti käydä Blue Lagoon- saarella! Panostimme tähän retkeen ja ostettiin liput Dolphin Encounters:iin, jolla pääsimme vähän leikkimään delfiinien kanssa. Kohtuu tyyristä, mutta kokemisen arvoista. Delfiinit ovat ihania! Mutta en kuulemma saa ottaa sellaista lemmikiksi...tyhmää! Blue Lagoon ei ulospäin näytä kummoiselta, mutta on sisältä todella kaunis!

"Meidän" delfiinin nimi oli Cacique, nuorehko herra ja varsin hauska ja suloinen.

Matkalla lagoonille nappasin kuvan Atlantiksesta, joka sijaitsee Paradise Islandilla (joka on taas New Providencen välittömässä yhteydessä). Kompleksi on valtava ja olisi pitänyt sisällään vaikka ja mitä, mutta meiltä se jäi nyt käymättä. Atlantiksesta näkyy tuo yksi vaalea iso rakennus taustalla, siihen kuului muitakin rakennuksia.

Mutta Bahamalaiseen elämänmenoon ei kuulu stressi. Ja jos et jossain emme ehtineet käydä, niin käydään sitten seuraavalla kerralla. Pääasiallisesti Bahaman maisemat näytti vaakatasosta tältä.